Rietumu
civilizācijā eksistē pašapmāna ideoloģija par cilvēku. Tai ir milzīgs spēks. Tā
pastāv jau daudzus gadsimtus un acīmredzot pastāvēs arī turpmāk nenosakāmi ilgu
laiku. Šī ideoloģija radās pēc Romas impērijas sabrukuma. Aizvadītajos
gadsimtos tai ir bijuši dažādi panākumi. Taču tās vislielākie panākumi sākās XX
gadsimtā, kad Rietumu sabiedrība kļuva masu sabiedrība.
Tā nav politiskā
ideoloģija. Pareizāk šo ideoloģiju dēvēt par antropoloģisko ideoloģiju, jo tā
attiecas uz cilvēka būtību un cilvēka esamības nosacījumiem. Tiesa, šo
antropoloģisko ideoloģiju var iekļaut politiskajā ideoloģijā, konceptuāli
formulējot politisko attieksmi pret cilvēku. Jaunajos laikos tā tas notiek. Visas
galvenās politiskās strāvas (nacionālisms, liberālisms, sociālisms) neatsacījās
no pašapmānīgajiem uzskatiem.
Saruna par doto
pašapmāna ideoloģiju ir ļoti aktuāla. Arī Latvijā tāda saruna ir ļoti aktuāla. Pašapmāna
ideoloģija būtiski atsaucas uz latviešu tautas attīstību un slāpē daudzu
cilvēku pašrealizācijas iespējas. Turklāt dotā pašapmāna ideoloģija ir
asimilējoši piemērota Latvijas titulnācijas mentalitātei. Arī pašlaik latviešu
tautas politisko seju nosaka indivīdi, kuri savtīgi izmanto pašapmāna
ideoloģiju par cilvēku. Dotā pašapmāna ideoloģija lieliski kalpo vidusmēra
latvietim. Prātīgie cilvēki, kuri izlasīs šo tekstu līdz beigām, to sapratīs
bez īpaša paskaidrojuma.
Sarunas aktualitātei
ir trīs svarīgi iemesli. Pirmkārt, pašlaik notiek sen nepiedzīvotas dziļas
izmaiņas cilvēka garīgajā un materiālajā pasaulē. Otrkārt, rodas pilnīgi jauna
dzīves normu un vērtību sistēma. Tā atbaida daudzus cilvēkus un drīzāk ir
piemērota kaut kādam jaunam antropoloģiskajam tipam (postcilvēkam). Treškārt, akūta
ir nepieciešamība saglabāt cilvēka cilvēcisko identitāti. Lai saglabātu cilvēka
cilvēcisko identitāti, nākas atmaskot pašapmāna ideoloģiju un izskaidrot tās
kaitīgumu.
Rietumu
civilizācijas pašapmāna ideoloģijas centrā ir dabiskās vienlīdzības koncepts.
Proti, uzskats par visu cilvēku vienlīdzību. Netiek ņemts vērā, ka dabā nav
vienlīdzības.
Rietumu
civilizācijas vislielākā nelaime ir dabiskās vienlīdzības propaganda. Tā
uzskata domājoši cilvēki. Viņi brīdina par šausmīgajiem maldiem cilvēku
neapdomīgajā vienādošanā. Tas ir maldīgums, kas ir izraisījis kolosālu nelaimi
īpaši tad, ja dabiskās vienlīdzības koncepts tiek manipulatīvi izmantots
izglītībā, saimnieciskajā darbībā, administratīvajā sfērā, ar šo fundamentāli
aplamo konceptu kropļojot visdažādākā veida sociālo hierarhiju. Retoriskie
saukļi “Mēs visi esam cilvēki! Mēs visi esam vienlīdzīgi!” ir nodarījuši
milzīgu postu.
Pašapmāna
ideoloģijas uzvaras gājienā noteikti liela loma ir kristiānismam ar tā dogmu
par visu dvēseļu vienlīdzību Dieva priekšā. Rietumu civilizācijas pagātnē
dabiskās vienlīdzības konceptu ir propagandējuši tādi filosofi kā Loks, Jūms,
Russo. Koncepts atspoguļojas ASV Neatkarības deklarācijā, franču 1789.gada
cilvēktiesību deklarācijā, marksisma-ļeņinisma mācībā, mūsdienu liberālās
demokrātijas teorētiskajos risinājumos.
Antīkajā
civilizācijā dabiskās vienlīdzības koncepts neeksistēja ne Platona, ne
Aristoteļa un citu filosofu darbos. Ļaudis jau no seniem laikiem saskatīja
katra cilvēka savdabību – ķermeniskās un smadzeņu darbības individuālās
atšķirības. Dabiskās vienlīdzības propagandai savā laikā daudz netieši
palīdzēja zinātnes nespēja stingri pamatot katra cilvēka unikālo būtību. Tagad
zinātne ir stabili pārliecināta par katra cilvēka ūnikumu. Zinātnes viedoklim
nepretojas Rietumu aristokrātija, buržuāzija, intelektuāļi. Taču vienalga
sabiedrības masu apziņā tiek apzināti saglabāts maldīgais uzskats.
Dabiskās
vienlīdzības koncepts laika gaitā ir kļuvis populārs kults. Konceptu pārspīlēti
uzskata par galveno cilvēku savstarpējās attiecībās. Nākas tikties ar
vienlīdzības kultu masu komunikācijā, masu izglītībā, cilvēku dzīves sociāli
organizatoriskajos izkārtojumos.
Vienlīdzības
kults lielu ļaunumu nodara garīgās un morālās nabadzības apstākļos. Neattīstītā
sociumā vienlīdzības kults kļūst ārdošs spēks un ārdošs faktors dažādām
amorālām un antiintelektuālām tendencēm un parādībām. Dabiskās vienlīdzības
koncepts ir ļoti izdevīgs tiem patmīlīgi ambiciozajiem un garīgi seklajiem
cilvēkiem, kuru morālā, intelektuālā, profesionālā kvalitāte nevar lepoties ar
augstu pakāpi un reālu noderību kultūras bagātināšanā.
Pašlaik nākas
novērot īpatnu ainu: jo attīstītāka kultūra, jo skaļāka ir dabiskās
vienlīdzības demagoģija. Tā tas visjaunākajā laikā ir Rietumeiropā un ASV plaši
izplatītajā plurālisma, politkorektuma, tolerances, cilvēktiesību,
homoseksuālisma aizstāvības demagoģijā. Attīstītākās valstis dabiskās
vienlīdzības demagoģiju plaši izmanto migrācijas politikā.
Rietumu
civilizācijas pašapmāna ideoloģijā vēl ietilpst iedzimtības nihilisms.
Iedzimtības loma cilvēku evolūcijā netiek godīgi atzīta un tiek slēpta,
cenšoties sociumu pārliecināt par vides izšķirošo lomu cilvēka pastāvēšanā.
Taču patiesībā iedzimtība, piemēram, atsaucas uz katra cilvēka intelektuālo
vērtību – t.s. intelektuālo koeficientu. Intelektuālā koeficienta dažādība
nosaka cilvēku individuālo dažādību.
Neapšaubāmi,
cilvēku individuālās atšķirības nenosaka tikai iedzimtība. Nosaka arī vide,
plašāk – kultūra. Iedzimtības un vides komplicētā un ļoti daudzpusīgā
mijiedarbība ir individuālo atšķirību avots. Iedzimtība nodrošina bioloģisko
esamību. Vide nodrošina garīgo esamību un iespējas piemēroties kultūras
nosacījumiem. Iedzimtība iemiesojas gēnos, kas tiek mantoti apaugļošanās laikā.
Ja ir gēnu ķīmiskā nesabalansētība vai gēnu nepilnība, tad jaunajam organismam
var būt fiziskās anomālijas vai psihiskās patoloģijas. Iedzimtība pieļauj ļoti
plašu uzvedības spektru, balstoties uz bioķīmisko, fizioloģisko, psiholoģisko
reakciju summu.
Iedzimtības
galējais rezultāts ir atkarīgs no vides. Starp iedzimtību un vides ietekmi
pastāv organiska saistība. Taču noteikt šīs saistības proporcionālo apjomu ir
ļoti ļoti grūti. Iespējami visdažādākie varianti. Visjaunākā laika zinātnē ir
manāmi atslābusi velme noteikt, kurš faktors cilvēkā atspoguļojas vairāk vai
mazāk – iedzimtības faktors jeb vides faktors. Bioģenētiskās teorijas
priekšroku dod iedzimtībai. Turpretī kultūrvēsturiskās teorijas priekšroku dot
videi; proti, kultūrai. Sastopamas arī divfaktoru teorijas par iedzimtības un
vides konverģenci – pakāpenisku tuvināšanos.
Rietumu
civilizācijā musinātais iedzimtības nihilisms izraisa ļoti negatīvas sekas.
Visnegatīvākais ir iedzimtības degradācija. Iedzimtības degradācija notiek
bioloģiskajā, psihiskajā un morālajā sfērā. Rietumu civilizācijā iedzimtības
nihilismam diemžēl ir fatāls vēriens. Civilizācija pati saglabā tos, kuriem
nevajadzētu vairoties. Rietumu civilizācija pati sev izraisa bioloģiskos
(antropoloģiskos) zaudējumus.
Ideoloģiskā
spekulācija ir censties tautu attīstības līkločus skaidrot ar Dieva gribu,
nokrišņu daudzumu, Saules aktivitāti un citiem transcendentāliem un
kosmoloģiskiem faktoriem. Tautu attīstībā ļoti daudz nosaka iedzimtība –
iedzimtības rezultātā iegūtā cilvēku kvalitāte. Katras tautas attīstība,
respektīvi, tautas kultūras attīstība, ir attiecīgās tautas enerģijas maksimāla
izmantošana. Tā ir enerģija, kas ir
ietverta tautas bioloģiskajā potenciālā. Šī potenciāla kvalitāte ir atkarīga no
iedzimtības.
Cilvēku evolūcija
nav tikai kvantitāte, bet arī kvalitāte un diferenciācija. Cilvēku evolūcijas
objektīvas sekas ir nevienlīdzības pieaugums. Nav divu absolūti vienādu
cilvēku! Pieaugot cilvēku skaitam, pieaug cilvēku dažādības apjoms. Tas nozīmē,
ka pieaug arī cilvēciskā nevienlīdzība.
Rietumu
civilizācijas pašapmāna ideoloģijas atsevišķs vektors ir saistīts ar dabisko
izlasi. Dabiskā izlase cilvēcē eksistēja gadu tūkstošiem. Izdzīvoja tikai
spēcīgākie indivīdi. Eksistencei vienmēr ir bijis nepieciešams fiziskais spēks,
garīgā un fiziskā enerģija. Obligāti ir bijis nepieciešams intelekts. Turpretī
fiziskais vājums, garīgais stulbums, prāta aprobežotība, dzīves apātiskums
draudēja ar nāvi.
Rietumu
civilizācijā jau ilgāku laiku dabiskā izlase neeksistē kā evolūcijas kardināls
atribūts. Vājie izdzīvo un rada pēcnācējus. Eksistē sociālie projekti un
kompleksas programmas vājo aizsardzībai. Par vājajiem valsts rūpējas vairāk
nekā par pilnvērtīgajiem.
Platons,
Aristotelis labi zināja par bioloģiskās selekcijas lomu cilvēku kvalitātes
nodrošināšanā. Viņu pārliecībā par cilvēku kvalitāti ir jārūpējas valstij,
veicinot labāko krustošanos ar labākajiem.
Jaunajos laikos
Rietumu civilizācijā tika izstrādāta dabiskās izlases teorija. Č.Darvins izdeva
slaveno grāmatu par dabisko izlasi 1859.gadā. Č.Darvina teorijas objekts ir
dabiskā izlase dzīvnieku pasaulē. Viņa radinieks Frensis Galtons apmēram tajā
pašā laikā izdomāja eigēniku – teoriju par cilvēku dabisko izlasi un cilvēku
kvalitātes nodrošināšanas līdzekļiem. F. Galtona teorijā pirmajā vietā ir
iedzimtība un iespējas uzlabot iedzimtību. Viņš sapņoja eigēniku ieviest kā
nacionālās apziņas sastāvdaļu, nepārtraukti rūpējoties par tautas kvalitāti.
Rietumu
civilizācijas elite eigēniku atzina un praktiski izmantoja tās rekomendācijas
atsevišķās zemēs līdz pat XX gs. 70.gadiem. Taču eigēnikas reputāciju sabojāja
vācu nacisti. XX. gs. vidū eigēnika sāka asociēties ar nacisma rasu teoriju un
vairs netika propagandējoši iekļauta sabiedriskās domas repertuārā. Vārds
“eigēnika” ieguva negatīvu auru. To veicināja arī pašapmāna ideoloģija, kas
Rietumu civilizācijā īpaši dedzīgi uzplauka pēc II Pasaules kara. Dabiskās
vienlīdzības konceptam un iedzimtības nihilismam eigēnika nepatīkami traucē.
Eigēnikas
ignorēšanai ir drausmīgas sekas. Tās, protams, tāpat kā pati eigēnika tiek
noklusētas. Izveidojas absurda situācija. Pati sabiedrība sevī rada modernus
barbarus, mežoņus, deklasētus elementus, kas ir gatavi sacelties pret eliti un
sabiedrības vērtīgāko daļu. Speciālajā literatūrā ir daudz darbu par dažāda
tipa necilvēku (underman, untermensch) neatbilstību sabiedrības
morālajam un intelektuālajam līmenim. Tādos tipos viņu mazvērtības apziņa instinktīvi
izraisa naidu pret citiem un vēlēšanos atriebties, kā arī aktivizējas centieni
pazemināt kultūras normas un standartus (sveiciens “6.oktobra paaudzei”).
Eigēnikas trūkums
ir iemesls sociālajām revolūcijām, kas vienmēr ir zemākās kvalitātes indivīdu
kolektīva sacelšanās pret sociuma pilnvērtīgāko kontingentu. Rietumu
civilizācijā visuzskatāmāk tas izpaudās Krievijā, Vācijā un citās zemēs, kur
notika t.s. proletariāta revolūcijas ar to drausmīgajiem elementiem “sarkano
teroru”, “proletariāta diktatūru”.
Rietumu
civilizācijas pašapmāna ideoloģijā ir sastopams cilvēka vienpusīgs portrets.
Tas, kas par cilvēka dabu bija intuitīvi zināms sen, tika zinātniski
apstiprināts psiholoģijas un psihiatrijas pētniecisko panākumu rezultātā jau XIX
gs. beigās. Runa ir par cilvēka ģenētiski determinētajiem instinktiem. Cilvēks
ir dzīvniecisko atavismu nesējs. Katrā cilvēkā ir kaut kas atavistiski
dzīvniecisks. To, piemēram, pierāda psihoanalīze. Par cilvēku “zvēru” ir
rakstījuši filosofi, rakstnieki. Noklusējot cilvēka dabas potenciālās sliktās
izpausmes, tiek nodarīts liels ļaunums, izraisot cilvēka darbības, uzvedības un
komunikācijas kroplus skaidrojumus un neobjektīvu vērtējumu tajos gadījumos,
kad cilvēka slikto izdarību izcelsmi nākas pareizi izprast, lai pareizi
reaģētu.
Комментариев нет:
Отправить комментарий