Brīvības liktenis ir vēsturiski ļoti raibs. Tā, piemēram,
katrs filosofs jau pirms Sokrāta un Platona ir centies formulēt savu brīvības
definīciju. Brīvības izpratne ir raiba pasaules lielajās transnacionālajās
reliģijās un mazajās nacionālajās reliģijās. Arī humanitārajās un sociālajās
zinātnēs ir atšķirīga konceptuālā attieksme pret brīvību. Taču tajā pašā laikā
var saskatīt brīvības pakāpenisku atbrīvošanos no brīvības ekspluatācijas, kad
brīvība pati kļūst brīva un var rīkoties atbilstoši saviem ieskatiem bez ārējas
regulācijas. Tā tas ir visjaunākajos laikos. Cilvēkiem zūd interese par
brīvību. Daudziem brīvība vairs nav vajadzīga. Daudziem brīvība tikai traucē.
Tāpēc tiekamies ar brīvības brīvību. Tas nozīmē, ka brīvība tiek palaista
savvaļā. Tā var darīt, ko pati vēlas. Cilvēki vairs nav brīvības uzurpatori.
Brīvības uzurpācijas laikmets ir beidzies.
Saprotams, tāds
laikmets nevarēja apsīkt vienā gadā vai vienā gadsimtā. Brīvības ceļš uz
brīvību ir bijis samērā garš. Cilvēki pakāpeniski sāka dzīvot bez brīvības.
2020.-2021.g. koronavīrusa pandēmija negaidīti apliecināja brīvības niecību
visas cilvēces mērogā, nespējot sevi aizsargāt pret obligāto vakcināciju kā
dehumanizācijas instrumentu.
Brīvības ceļš uz
brīvību Rietumu civilizācijā ļoti uzskatāmi sākās Jaunajos laikos liberālisma
filosofijā un liberālisma sociālajā ideoloģijā, kas līdz šodienai vienmēr ir
bijusi apzināta un strauja atbrīvošanās no brīvības reliģiskā (kristiānisma,
jūdaisma) traktējuma. Rietumu civilizācijas reliģijā brīvības pamatā ir specifiska
izturēšanās pret grēcīgumu un ļaunuma. Brīvība ir cilvēka iekšējā izjūta. Brīvs
ir tikai tas cilvēks, kuram ir vainas apziņa par savu potenciālo grēcīgumu un
ļaunumu. Bez tādas apziņas cilvēks nevar būt patiesi brīvs. Reliģijā brīvība ir
organiski savīta ar sirdsapziņu, nosakot, kas ir labs un kas ir slikts. Bez
sirdsapziņas cēluma, skaidrības, konsekvences patiesi īsta brīvība nav
iespējama.
Liberālisms priekšplānā izvirza brīvību kā cilvēka tiesību
mērķi, saturisko esenci (būtību, kvintesenci) un augstāko vērtību. Liberālisma
pieeja radikāli atšķiras no reliģiskās pieejas. Ja reliģiskajā pieejā brīvība
ir cilvēka iekšējā pasaulē iegūta izpausme, tad liberālisma pieejā brīvība ir
ārpasaules dota izpausme. Cilvēkam brīvība pienākas tāpat kā cilvēkam pienākas
maize un ūdens.
Liberālismā
izturēšanās pret brīvību ir liekulīga, svētulīga un principā nereāla. Liberālismā
tiek akcentēts, ka cilvēkam ir dota iespēja būt totāli neatkarīgam no ārējās
vides – valsts institūtiem, politiskās iekārtas, reliģijas, ideoloģijas,
kultūras tradīcijām utt. Liberālismā dzīves attīstības ideāls un mērķis ir
personības un sabiedrības brīvība. Liberālismā akcentē cilvēka brīvības dažādus
aspektus – vārda brīvību, uzskatu brīvību, ekonomisko brīvību, sirdsapziņas
brīvību, tautas brīvību, valsts brīvību (suverenitāti). Liberālismā brīvība
nozīmē izvēles tiesības – mācību iestādes, profesijas, dzīves vietas,
politiskās organizācijas, elektorālās u.c. Taču faktiski tas ir nereāli un
neatbilst dzīves īstenībai, bet galvenais – ir pretrunā ar cilvēka atkarību no
kultūras. Cilvēks vienmēr eksistē noteiktā kultūras vidē. Kultūras determinisms
ir fundamentāls – ļoti nozīmīgs, svarīgs, galvenais. Cilvēks neeksistē bez
kultūras. Bet tas savukārt norāda, ka cilvēks nekad nav brīvs no ārējās vides.
Liberālisma
pieeja (brīvības ārēja garantēšana) ir izraisījusi brīvības koncepta
devalvāciju, brīvības reputācijas un autoritātes nobālēšanu un pat izzušanu.
Tāds secinājums rodas visjaunākajā laikā no XX gs. 70.gadiem. Kā zināms, pēc II
Pasaules kara speciālai kumulācijai tika pakļautas t.s. cilvēka tiesības. To
pamatā ir brīvība kā katra cilvēka atribūts – būtiska, nepieciešama
(substanciāla) īpašība, bez kuras cilvēks nav cilvēks. Respektīvi, katram
cilvēkam pienākas tiesības būt brīvam saskarsmē ar visdažādākajiem dzīves
īstenības segmentiem. Lai to nodrošinātu un aizstāvētu, tiek juridiski
formulētas cilvēka tiesības. Tā tas ir daudzās konstitūcijās. Arī latviešu
valsts Satversmē. Taču koronavīrusa pandēmijas laikā valdošā kliķe pārkāpa
Satversmes 95.pantu: “95. Valsts
aizsargā cilvēka godu un cieņu. Spīdzināšana, citāda cietsirdīga vai cieņu
pazemojoša izturēšanās pret cilvēku ir aizliegta. Nevienu nedrīkst pakļaut
nežēlīgam vai cilvēka cieņu pazemojošam sodam.” Neapšaubāmi, valdošās kliķes
rīcība mazina uzticību cilvēka tiesībām un tajā skaitā brīvībai. Konstitūcijas
solītā brīvība ir fikcija. Tāpēc ir pareizāk nedomāt par brīvību, neuzticēties
solītajai brīvībai un galu galā brīvību palaist brīvībā. Sekas tam var būt
tikai vienas – brīvība vairs nav vērtība. Ļaužu masas sāk izsmiet brīvību, jo
nesaskata brīvības svētību.
Комментариев нет:
Отправить комментарий