Katra tauta var
lepoties ar savu ieguldījumu cilvēces pastāvēšanā. Iemesls mēdz būt dažāds.
Viss ir atkarīgs no tautas sasniegumiem. Katrā ziņā ikviena tauta var droši
lepoties ar savu eksistenciālo klātbūtni cilvēces kopējā etnomozaīkā, to
papildinot ar oriģinālu etnotoni. Katra tauta ir vienreizējs veidojums. Tā ir
unikāla antropoloģiskā vērtība. Cilvēce ir unikālu antropoloģisko vērtību summa
– milzīga daudzveidība.
Cilvēki pret
daudzveidību parasti izturas pozitīvi. Cilvēki ciena jebkura tipa daudzveidību.
Cilvēki ciena arī cilvēces etnisko daudzveidību. Vienīgi mazāk ciena etnisko
daudzveidību noteiktā teritorijā – nacionālā valstī. Taču arī šīs
cieņas/necieņas pakāpe mēdz būt dažāda. Sastopamas tautas, kuras apmierina
nacionālās valsts etniskā daudzveidība. Daudzas zemes lepojās ar savu
polietniskumu. Polietniskums tiek uzskatīts par jaunu ideju un tātad dzīves
labklājības ģeneratoru.
Ne visas tautas
ir vienādi ambiciozas. Ne visas tautas godkārīgi interesējās par savu lomu
cilvēces vēsturē. Zinātniskās grāmatas liecina par tādām etniskajām formācijām,
kurām neeksistē minētais jautājums. Šīs etniskās formācijas klusi un pieticīgi
dzīvo bez visniecīgākajiem priekšstatiem par cilvēces kopējo likteni.
Par ebreju
ieguldījumu cilvēces pastāvēšanā ir sarakstīta prāva bibliotēka. Interneta
laikmetā šī bibliotēka nemitīgi papildinās. Internets paver iespēju katram
planētas iedzīvotājam izteikt savu viedokli par dažādu tautu ieguldījumu un
tajā skaitā ebreju tautas ieguldījumu. Autori ir gan paši ebreji, gan citu
etnosu pārstāvji. Jūtama ebreju autoru dominēšana. Vismaz tā tas būs starp tiem
autoriem, kuri ir vēlējušies objektīvi izteikties, godprātīgi atceroties, ka
katram ir tiesības uz savu viedokli, bet nav tiesības uz saviem „faktiem”.
Ebreji atklāti
vēsta par saviem panākumiem. Tādai atklātībai esot dzelžains attaisnojums.
Visiem cilvēkiem ir 97-98% kopīgu gēnu. Katram cilvēkam individuāli specifisko
gēnu ir 2-3%. Tādējādi visi cilvēki ir bioloģiski vienvērtīgi. Taču vēsturiski
katra tauta virzās savādāk. Tautām nav vienvērtīga loma cilvēces vēsturiskajā
progresā.
Ebreji noteikti
pieder tām tautām, kuru ieguldījums ir milzīgs. Ebreju panākumi mākslā,
zinātnē, finansu biznesā ir vispārzināms konstatējums. Taču ebreju tautas
ieguldījuma reālā ietekme uz cilvēku prātu un dvēseli ir nevienmērīga.
Teiksim, ne
visiem Daugavpils latviešiem, krieviem, baltkrieviem patīk M.Rotko darbi. To
kopijas tagad var apskatīt Daugavpils cietoksnī izveidotajā ekspozīcijā. Sirdis
neatmaigst arī pēc cenu nosaukšanas (katras gleznas vidējā cena ir 80 miljoni
dolāru). Ne visi cilvēki izjūt nepieciešamību lasīt un pārlasīt Rīgā dzimušā
I.Berlina esejas, H.Heines dzejoļus, F.Kafkas prozu. Vēl mazāks būs to cilvēku
skaits, kurus jūsmina A.Einšteina atklājumi, Rēzeknē dzimušā J.Tiņanova
literatūrzinātniskā darbība. Ne visi rīdzinieki jūsmo par ebreju izcelsmes
arhitekta M.Eizenšteina stilistiku Alberta ielā un citās ielās, skatoties uz
viņa projektētajiem namiem. Ne visi apskauž Rotšildu zelta kalnus.
Tomēr
visjaunākajos laikos ir viens ebreju panākums, kuru urdoši gribas ieteikt kā
ebreju tautas visgrandiozāko panākumu. Tas ir planetārā mēroga panākums.
Turklāt tas nav panākums cilvēces esamības atsevišķā sfērā – estētiskajā,
zinātniskajā vai finansiāli ekonomiskajā. Tas ir nesalīdzināmi plašāks,
būtiskāks un garīgi dziļāks panākums nekā dzeja, proza, zinātniskie traktāti,
naudas maisi.
Tas ir
fundamentāls panākums mentālajā līmenī, pārņemot savā varā cilvēku apziņu. Bez
pārspīlējuma var teikt, ka dotais panākums faktiski atsaucās uz katra cilvēka
apziņu un īpaši uz katra cilvēka morālo apziņu. Katrs cilvēks saprot, ka ir
spiests respektēt doto ebreju panākumu. Pretējā gadījumā tas var ļoti
nepatīkami atsaukties uz viņa darbu, karjeru, reputāciju, autoritāti,
sabiedrisko cieņu, materiālo labklājību. Gandrīz nepieciešams teikt, ka
visjaunākajos laikos ebrejiem ir izdevies savdabīgi zombēt visu pārējo cilvēci.
Dotais panākums
liecina, ka ebreji ir pratuši apskaužami dziļi ietekmēt līdzcilvēku apziņu.
Patiesībā viņi ir izraisījuši fantastiski spēcīgu ietekmi uz cilvēku apziņu.
Šīs ietekmes spēcīgumu nākas salīdzināt ar reliģijas un ideoloģijas ietekmes
spēcīgumu, kaut gan tādai mūsdienu ideoloģijai kā liberālismam nav tik spēcīga
ietekme uz cilvēku apziņu, kāda ir dotajam ebreju panākumam.
Šo panākumu
ieteicams dēvēt par psihisko labvēlību jeb, citiem vārdiem sakot, psihisko
prosperitāti (svešvārds „prosperitāte” ir atvasinājums no latīņu „prosperus”
– labvēlīgs). Visu etnosu pārstāvji un tajā skaitā arī latvieši ir tā
ietekmēti, ka viņiem attieksmē pret ebrejiem piemīt psihiskā labvēlība.
Psihiskajā
labvēlībā pats interesantākais ir rezultāts un tā sociālais vērtējums. Šajā
ziņā jāsaka, ka ebreji katru savu panākumu vērtē civilizācijas aspektā.
Respektīvi, kā ieguldījumu cilvēces civilizācijas attīstībā.
Daudzi ebreji
krasi nodala kultūru un civilizāciju. Daudzu ebreju ieskatā kultūra un
civilizācija nav viens un tas pats. Kultūru ir radījušas visas tautas –
ķīnieši, acteki, japāņi, kurdi. Bet tikai ebreji esot spējuši pilsonisko
sabiedrību piepildīt ar brīvību un taisnīgumu; proti, sabiedrībā nostiprināt
cilvēciskumu – civilizētību. Kultūras cilvēks dzīvo sev. Civilizēts cilvēks
dzīvo visiem – savas zemes sabiedrībai, cilvēcei. Civilizēts cilvēks domā par
sabiedrības garīgumu. Daudzu ebreju ieskatā kultūra ir nacionāla parādība, bet
civilizācija ir pārnacionāla (transnacionāla) parādība. Ebreji ir pārnacionālās
parādības autori.
Intriģējoša ir psihiskās
labvēlības saistība ar ebreju klasisko ieguldījumu cilvēces pastāvēšanā.
Psihiskā labvēlība noteikti var godīgi papildināt ebreju panākumu klasiku. Ebreju
panākumu klasikā ietilpst daudzi cilvēces progresu veicinoši risinājumi.
Literatūrā visbiežāk tiek nosaukti četri risinājumi.
(1) Ebreji pirmo
reizi atspoguļoja pasaules radīšanu. Torā ir izklāstīts pasaules radīšanas
process. Dievs radīja pasauli sešās dienās. (2) Ebreji izvirzīja viendievības
(monoteisma) ideju. To izmanto trīs pasaules reliģijas. (3) Ebreji formulēja un
ieviesa dzīvē likumību cilvēku savstarpējās attiecībās. Tas katram cilvēkam
garantē tiesiskumu un palīdz ieviest sabiedrisko kārtību. (4) Ebreji demonstrē
tradīcijas vitalitāti. Tas sekmē dažādu dzīves vērtību saglabāšanos no paaudzes
uz paaudzi.
Ebreju ieskatā
tradīcijas ir dzīves pamats. Alberts Einšteins ir komentējis ceturto
risinājumu. Viņa pārliecībā ebreju tautā vienmēr aktuāla ir bijusi tradīcija
vairot zināšanas zināšanu dēļ, taisnīguma bezkompromisa mīlestība un tieksme
pēc personiskās brīvības. Šo rindu autors no ebrejiem bieži dzirdēja šādu
lielisku domu. Ebrejiem grāmata ir viss; kamēr pastāvēs grāmata, tikmēr
pastāvēs ebreju tauta. Doma patiešām ir tik lieliska, ka nekad negribējās
pajokot par grāmatas bēdīgo likteni interneta saulē.
No ebreju
klasiskā ieguldījuma cilvēces pastāvēšanā psihiskā labvēlība var sacensties ar
daudziem risinājumiem. Turklāt var pārspēt daudzus risinājumus, jo psihiskās
labvēlības efektivitāte ir ļoti liela.
No tik tikko
minētajiem četriem risinājumiem ar psihisko labvēlību nevar konkurēt
monoteisma ideja. Mūsdienās ļoti lielam cilvēces kontingentam šī ideja
neinteresē. Ateistu skaits nesamazinās, bet pieaug. Pieaug arī pagānisma
daudzdievībā uzpotēto sektu skaits. Padomju laikā Daugavpils Pedagoģiskajā
institūtā darbojās „Karojošo ateistu klubs”. To vadīja ebreju tautības
pasniedzējs. Kluba dalībnieku kodolu veidoja ebreju studenti.
Ar psihisko
labvēlību nevar konkurēt arī tāds panākums (no klasiskā devuma) kā ebreju
tautas neizzušana 4000 gadu laikā. Tas, protams, ir milzīgs panākums.
Speciālajā literatūrā ir fiksēti izzudušie etnosi. To skaits ir liels. Noteikti
par daudziem kādreiz dzīvojošajiem etnosiem vispār nav nekāda informācija.
Minētais panākums diemžēl attiecas tikai uz pašiem ebrejiem. Citus tas var
emocionāli aizkustināt, bet nevis ļoti dziļi ietekmēt apziņu.
Nevar konkurēt
arī klasiskā tēze, ka ebreji formulēja humānisma doktrīnu – teoriju, mācību,
principu kopumu. Bez bailēm var pieņemt, ka cilvēces palielai daļai nekas nav
zināms par šo doktrīnu. Šai cilvēces palielajai daļai ir pašiem savas uzticamas
normas, lai katra indivīda komunikācijā ar citiem indivīdiem izpaustos cieņa,
iejūtība, sirsnība, cilvēcīgums.
Tas pats attiecās
uz ebreju novāciju - izejamo dienu, lai sestdienā atpūstos pēc darba. Katrai
tautai ir savi priekšstati par darbu un atpūtu pēc darba. Šie priekšstati ir
kardināli mainījušies tām tautām, kuras masveidā ir saindējusi patērēšanas
mānija. Sestdienas atpūtu ir aptumšojis „šopings” kā populārākais atpūtas
formāts. Tādā ebreju pilsētā kā Daugavpils tikai vecākās paaudzes pati sirmākā
daļa atceras skaisti saģērbto ebreju ģimeņu sestdienas pastaigas galvenajā
ielā. Ebreji ir aizbraukuši un aizgājuši mūžībā. Daugavpils galvenā iela jau
pagājušā gadsimta 70.gados bija populārs tirdzniecības centrs, kurā iedzīvotāji
visenerģiskāk iepirkās sestdienās.
Ar psihisko
labvēlību nevar konkurēt vēsturiski pavisam nesen formulētais ebreju panākums
II Pasaules karā. Internetā var lasīt, ka ebreji uzvarēja Hitleru. To esot
apstiprinājis pats Hitlers. Viņš esot teicis: „Ja mēs zaudēsim karu, tad tas
liecinās, ka mūs sagrāva ebreji.” Tāpēc daži interneta autori ebrejos saskata
„salmiņu, kas nolauza kaklu vācu nacismam”. Saprotams, nebūt ne visi pārējie
pasaules iedzīvotāji tam gribēs piekrist. Tāpēc šis jaunlaiku panākums var
atstāt uz cilvēkiem ļoti pretrunīgu iespaidu. Turpretī psihiskā labvēlība uz
cilvēku apziņu atstāj ideāli viendabīgu iespaidu.
Bet tagad par
psihiskās labvēlības saturu.
Psihisko
labvēlību nosaka bailes no antisemīta statusa. Ebrejiem ir izdevies panākt, ka
vislielākais cilvēku grēks ir antisemītisms – pret ebrejiem vērsts nacionālais
un reliģiskais naids.
Pats jocīgākais ir tas, ka naids nemaz nav vajadzīgs, lai
iemantotu antisemīta statusu. Vismaz Rietumu civilizācijā ir izveidojies tāds
stāvoklis, ka antisemīta statusu var iemantot par jebkuru izteikumu, ja tā
etnopsiholoģiskajā kontekstā vai etnopsiholoģiskajās asociācijās figurē ebrejs,
ebreju tauta, Izraēla. Ne tikai par atklāti naidīgu un šovinistisku izteikumu,
bet arī par zinātniski teorētisku un analītiski kritisku izteikumu attiecīgo
personu var nekavējoties pasludināt par antisemītu.
Par ebrejiem
drīkst teikt tikai labu. Tāda pieeja ir kļuvusi kategoriskais imperatīvs –
neatlaidīga prasība, pavēle, vispārējs obligāts tikumiskais likums, kas
jāievēro ikvienam cilvēkam. To var uzskatīt par ebreju visgrandiozāko panākumu,
aizstāvot savas intereses un palīdzot cilvēcei saglabāt morālo stāju.
Tomēr tajā pašā
laikā ebrejiem ir izdevies cilvēku apziņā iepotēt fatālas bailes kļūt
antisemītiem. Šīs fatālās bailes pastiprina antisemītisma kritēriju trūkums.
Nav skaidrs, ar ko sākās nicīga un aizskaroša izturēšanās pret ebrejiem.
Cilvēki nesaprot, ko drīkst un ko nedrīkst teikt par ebrejiem. Cilvēki saprot,
ka drīkst teikt vienīgi kaut ko labu. Tomēr vispareizākais ir stāvēt klusu un
par ebrejiem vispār nekad nerunāt.
Ebreji ir
panākuši pret sevi maksimālu psihisko labvēlību. Ne pa jokam var secināt, ka
visu pārējo etnosu pārstāvji ir kļuvuši psihiskās labvēlības mocekļi.
Cilvēku-mocekļu motivāciju diktē striktā izrēķināšanās, ja viņu rīcību
kvalificē kā antisemītisku rīcību. Ebreju tautas parunu „Ne katrs nelietis ir
antisemīts, bet katrs antisemīts ir nelietis” var piemērot bez jebkāda pamata.
Cilvēks var nenojaust, ka viņš nākamajā rītā atmodīsies kā relatīvi slavens
(pilsētā, valstī, kontinentā, planētā) nelietis antisemīts. Nākamajā rītā
cilvēks jau sen būs aizmirsis, ka viņš vakar pieminēja ebrejus.
Pēcpadomju
Latvijā par antisemītismu ir sodīti cilvēki, zaudējot amatu medijos,
parlamentā, ierosinot pret viņiem krimināllietu. Šo gadījumu iztirzājums nevar
būt šīs esejas uzdevums. Vienīgi nepieciešams akcentēt, ka pēcpadomju gados
antisemītismu izraisa ļoti daudzu latviešu neadekvātā vārda brīvības izpratne
un civilizētība, par kuras briedumu vienmēr rūpējās ebreji. Antisemītisku
gānīšanos provocē internetā iespējamā anonimitāte, ja politiskā vara neiejaucās
interneta satura civilizētības nodrošināšanā.
Pirms vairākiem
gadiem Latvijā organizēja aptauju par antisemītismu. Aptaujāja vietējos
ebrejus. No viņiem 81% atzina antisemītismu kā ļoti lielu Latvijas problēmu. LR
drošības iestādes savos analītiskajos ziņojumos regulāri brīdina par
antisemītisma draudiem.
Iespējams,
iemantot antisemīta statusu Rietumos visvairāk baidās amerikāņi. Viņu aprindās
valda uzskats, ka iemantot antisemīta statusu ir tas pats, kas saņemt lodi
pierē. ASV antisemītiska izteikuma autors tūlīt zaudē darbu. Turpmāk labu darbu
viņam neviens nedos. Par karjeras turpināšanos vispār nav vērts sapņot. Cilvēka
dzīve ir izpostīta līdz mūža beigām. Par antisemītiem ir informēts planētas
sociums. Atsevišķas ebreju organizācijas publicē „pasaules antisemītu topus”.
Pašlaik ir
pieejams spilgts piemērs, kā antisemīta statusu var iegūt filosofs par saviem
zinātniski teorētiskajiem un analītiski kritiskajiem izteikumiem. Vācijā sāka
publicēt Martina Heidegera „Melnās burtnīcas”. To publikācija ietilpst viņa
Kopotu rakstu izdevumā. Pagaidām ir iznācis 94., 95. un 96. sējums (kopā 1276
lpp.). Tajos ir ievietota daļa no „Melnajām burtnīcām”. To publicēšana
noslēgsies 97.-102. sējumā.
„Melnās burtnīcas”
ir Heidegera 34 piezīmju burtnīcas. Tajās viņš rakstīja filosofiskos tekstus no
1931.gada līdz mūža beigām 1976.gadā. Burtnīcu nosaukums ir nosacīti atvasināts
no vāku krāsas, bet nevis no „melnā” satura, kā tas ir Zinaīdas Hipiusas
mantojumā. Hipiusa par „Melnajām burtnīcām” nosauca Krievijā melnajos gados
(1917.-1919.g.) rakstīto dienasgrāmatu.
Heidegera „Melno burtnīcu” publicēšana ir izraisījusi
milzīgu ažiotāžu. Ažiotāžas iemesls ir viņa antisemītisms. Rietumu masu
medijos, bet visvairāk internetā tiek izplatīts viedoklis, ka „Melnās
burtnīcas” apstiprina jau agrākās aizdomas par Heidegera antisemītismu.
Situācija ir ļoti
dīvaina. Heidegera tradicionāli ļoti sarežģīto darbu lasīšana prasa perfektas
vācu valodas zināšanas un ļoti augstu filosofiski teorētisko kompetenci.
Faktiski viņa tekstu iepazīšana nav patīkama un raita lasīšana, bet gan
nogurdinoša un ilga studēšana. Publicēto 1276 lappušu studēšana nav vienas
dienas pasākums. Acīmredzot šīs pasākums līdz šim ir bijis pa spēkam tikai
dažiem pasaules „heidegeristiem” – XX gadsimta izcilā un reizē arī ļoti
komplicētā vācu domātāja radošā mantojuma ilggadējiem pētniekiem. Viens no
viņiem ir sagatavojis garu rakstu par Heidegera antisemītismu „Melnajās
burtnīcās”.
Jā, 1276 lappusēs
ir vairākos teikumos pieminēti ebreji. 94.- 96.sējumā ir vairāki izteikumi par
ebrejiem. Taču šie izteikumi ir ļoti sarežģīti filosofiskie formulējumi. Tos
nevar pareizi izprast bez konteksta. Šos izteikumus pat nav ieteicams citēt. Ja
tos grib citēt, tad ir jācitē simtiem lappušu. Pretējā gadījumā Heidegera
viedoklis netiks pareizi saprasts.
„Melnajās
burtnīcās” Heidegers filosofiski komplicēti un kritiski nesaudzīgi vērtē
mūsdienu laikmetu, bet nevis atsevišķas tautas. Viņš uzskata, ka jaunajos
laikos cilvēce ir zaudējusi dzīves jēgu. Viņš filosofē par tādām mūsdienu
cilvēku negatīvām iezīmēm kā alkatīgs aprēķins, savtīgums.
„Melnajās
burtnīcās” ir minēti ne tikai ebreji (das Judentum) kā mūsdienu laikmeta
sabiedrības sastāvdaļa. Ievērojami vairāk vajadzētu uztraukties amerikāņiem,
angļiem, krieviem, kā arī vāciešiem (das Deutschentum). Viņi kā laikmeta
spogulis raksturoti ievērojami plašāk un analītiski kritiskāk nekā dažreiz
pieminētie ebreji. Visradikālākie izteikumi ir par angļiem un amerikāņiem, bet
nevis par ebrejiem. Lai nedaudz gūtu ieskatu par amerikāņu raksturojumu,
var uzdrošināties atraut no konteksta šādus teikumus: „Pats agrākais ap 2300.
gadu atkal var atgriezties Vēsture. Tad amerikānisms būs izsmēlis sevi, ņemot
vērā sava tukšuma pārpilnību.” Starp citu, Heidegers prognozē Eiropas
sacelšanos pret amerikāņiem. Agri vai vēlu tam esot jānotiek.
Psihiskās
labvēlības praksē ir viens svarīgs moments. Etnopsiholoģijā tiek pasvītrota
cilvēku īpašība kritiski izteikties par citiem – citiem etnosiem, citām rasēm.
Šī īpašība cilvēkiem piemīt no laika gala. Tā ir cilvēku mūžsena tradīcija.
Cilvēki vienmēr ir izteikušies vairāk vai mazāk kritiski par citiem.
Pret šo
kriticismu var izturēties dažādi. Taču jebkurā gadījumā ir jāņem vērā šī
kriticisma reālā loma. Šis kriticisms patiesībā ir elements tajā konstruktīvajā
spriedzē, kas mobilizē sabiedrību. Saprotams, tā tas ir tikai tad, ja netiek
zaudēta mēra sajūta un veselīgs kriticisms neizvēršas šovinismā. Dialektikas
gudrība „pretrunas virza sabiedrību” pilnā mērā attiecās uz kriticisma
pozitīvajām perspektīvām, ja pretrunas nesakāpina tumsonīgā naidā.
Un, lūk, svarīgs
moments ir tas, ka psihiskās labvēlības prakse degradē iespēju kritiski
izteikties par etnosiem. Tātad galu galā degradē konstruktīvo spriedzi, kas
mobilizē sabiedrību. No psihiskās labvēlības enerģiju savai attīstībai var
iegūt tikai viens planētas etnoss. Kriticisms ir vajadzīgs ne tikai attieksmē
pret politiku, ekonomiku, izglītību, medicīnu, mākslu. Kriticisms ir vajadzīgs
arī attieksmē pret tautu mentalitāti – etnopsiholoģisko sistēmu.
Комментариев нет:
Отправить комментарий