Postmodernisms tāpat kā jebkurš
īstenības fenomens pakāpeniski mainās. Postmodernisma pastāvēšanā ir
konstatējams samērā straujš pārmaiņu process. Saskaņā ar daudzu Rietumu
zinātnieku novērojumu postmodernisms radikāli sāka izmainīties pēc 2000.gada.
Pārmaiņas ir tik grandiozas, ka Rietumu zinātniskajās aprindās pat atsacījās
lietot jēdzienu “postmodernisms” un pret postmodernismu sāka izturēties kā pret
pagātnes parādību, kura vairs nav pelnījusi nekādu uzmanību. Tagad esot
jāpievēršas tam, kas ir radies postmodernisma vietā. Izveidojās dīvaina
situācija. Rietumu zinātnieki, kuri 80.gados dedzīgi rakstīja par
postmodenismu, 90.gados demonstratīvi pārtrauca izteikties par postmodernismu.*
Šī teksta mērķis ir izskaidrot postmodernisma
rašanās un postmodernisma evolūcijas iemeslus, kā arī koncentrētā formā
raksturot postmodernismu un tā izmaiņas. Tas tiek darīts konceptuāli pilnīgi
savādāk nekā to dara postmodernisma izpētes klasiķi Rietumos. Tāpēc vispirms
nepieciešams raksturot konceptuālo izejas bāzi. Tā ir sekojošā.
1) Cilvēku un sabiedrības dzīvē
visu nosaka iedzīvotāju skaits - demogrāfiskais determinisms. No iedzīvotāju
skaita ir atkarīga gan atsevišķu indivīdu, gan sociālo kolektīvu eksistenciālā
esamība un kultūra.
2) Cilvēces demogrāfisko virzību,
visticamākais, nosaka kosmiskās enerģijas spēki. No cilvēku zināšanu viedokļa tie
ir transcendentāli spēki, kas spējīgi uz Zemes izraisīt demogrāfiskās pārejas.
XIX gs. demogrāfiskajā pārejā ievērojami pieauga “baltās” rases dzimstība. Tā
rezultātā ievērojami palielinājās eiropiešu skaits un ievērojami izmainījās
eiropiešu kultūra. Radās masu sabiedrība un masu kultūra, strauji izzūdot
robežai starp elitāro kultūru un masu kultūru. Mūsdienu demogrāfiskā pāreja
(1960-2050) ir nelabvēlīga “balto” cilvēku rasei - izraisa novecošanu un
izmiršanu. Toties ievērojami palielinās “krāsaino” rasu dzimstība.
3) Demogrāfiskais stāvoklis un
demogrāfiskās izmaiņas substancionāli atsaucas uz cilvēku mentalitāti –
atsevišķam cilvēkam vai cilvēku kopai raksturīgo domāšanas veidu, pasaules
uztveri, emocionālo ievirzi, intelektuālām tendencēm, attieksmi pret morāli tikumiskajām
normām un vērtībām, politikas un ekonomikas ideāliem. Labi ir zināms, ka
cilvēka psiholoģiskās izjūtas un garīgo komfortu dziļi ietekmē tas, vai viņš
dzīvo ģimenē kopā ar bērniem, vecākiem, vecvecākiem un radu, draugu, darba
kolēģu vidē jeb viņš ir spiests dzīvot vienatnē un vientulībā kopā ar kaķi vai
suni, ja uzdrošināmies netaktiski ironizēt par tādiem apstākļiem. Tāpat ir labi
zināms, ka uz mentalitāti atsaucas tas, vai attiecīgajai tautai nav dzimstības
problēmas jeb attiecīgā tauta izmirst un noveco, ko tagad pārdzīvo eiropeīdu visas
tautas.
4) Mentalitāte nosaka kultūru. Ja
izmainās demogrāfiskie apstākļi, tad izmainās mentalitāte un izmainās kultūra.
5) Ņemot vērā demogrāfiskās
pārejas izraisīto “baltās” rases novecošanu un izmiršanu, eiropeīdu sociumā no XX
gs. 70.gadiem valda bojāejas mentalitāte. Tā iracionālā, aloģiskā un pat
perversā veidā atsaucas uz kultūru, apliecinot strauju degradāciju un
deģenerāciju. Kultūrā dominē dzīves baudīšanas kults, maksimāli izmantojot
tagadnes izklaides žanrus bez intereses par pagātni un nākotni.
Postmodernisms ir Rietumu
civilizācijas norieta/bojāejas izpausme un šī melnā procesa substancionāls
atribūts. Ja nebūtu tik slikta trajektorija demogrāfiskajā pārejā, tad Rietumu
civilizācijā turpinātos viss pa vecam, saglabājot kultūras nepārtrauktību ar
iepriekšējiem gadsimtiem. Taču demogrāfiskā pāreja diktē destruktīvi
specifiskus noteikumus, un XX gs. beigās Rietumu civilizācijā radās jauns
cilvēku tips**, jauns mentalitātes tips un jauns kultūras tips.
Vārdi
“postmodernists” un “postmodernisms” XXI gadsimtā ir negatīvi apzīmējumi. Ar
tiem nesaudzīgi apsaukā odiozas un perversas izdarības autoru un viņa
produkciju. Dotos negatīvos apzīmējumus Rietumu civilizācijā nelieto visi
cilvēki. Lieto tikai tie cilvēki, kuriem nav pieņemamas odiozas un perversas
izdarības, kuras liecina par Rietumu civilizācijas norietu un pagrimumu norieta
laikā.
Sastopams
viedoklis, ka postmodernismā vispār dominē divas stihijas: šizoīdā stihija un
narcistiskā stihija. Par postmodernisma narcistisko stihiju asprātīgi ironizēja
Umberto Eko. Viņaprāt postmodernisma jēdziens ir kļuvis sava veida slavējošs
epitets. Ja ap kāda autora darbu grib radīt lielas gudrības vai augsta
estētiskā līmeņa auru, tad to pieskaita postmodernismam, it kā piederība
minētajam fenomenam jau pati par sevi garantē augstu māksliniecisko vai
zinātnisko kvalitāti. Rietumos daži zinātnieki postmodernismu salīdzina ar
himēru - Homēra „Iliādā” aprakstīto zvēru ar lauvas galvu, kazas ķermeni un
drakona asti.
Postmodernisms
Rietumu civilizācijā radās XX gadsimta 70.gados. Postmodernismu speciālajā
literatūrā dažkārt dēvē par kultūras strāvu. Tiesa, ļoti plašu kultūras strāvu,
aptverot filosofiju, mākslu, estētiku, humanitārās un sociālās zinātnes,
izglītību, politiku, ekonomiku. No 90.gadiem postmodernisma jēdzienu piemēro
daudzpusīga materiāla raksturošanai. Pirmajā laikā tas tā nebija, jo par
postmodernismu izsacījās daiļliteratūras, tēlotājas mākslas un arhitektūras
jomā. Tā, piemēram, postmodernisma
klasikā ietilpst Čarlza Dženksa (C. Jencks, 1939) Londonā 1977.g. izdotā
grāmata „Postmodernisma arhitektūras valoda”.
Rietumu civilizācijā
postmodernisma filosofijas korifeji galvenokārt ir no Eiropas, visvairāk – no
Francijas ebreju izcelsmes intelektuāļiem, diezgan ātri kļūstot par plaši
pieprasītiem modīgiem viesprofesoriem ASV universitātēs. Filosofijā dominē
Francijas intelektuāļi Fuko, Barts, Blanšo, Bodrijars, Delezs, Derrida,
Kristeva, Liotars. Viņi ieviesa jaunu teorētiskā diskursa tipu (amerikāņu
iesaukā - French theory, normālu
cilvēku iesaukā – šizoīdo diskursu). Jēdziens „postmodernisms” par filosofisko
kategoriju tika pasludināts pēc Ž.-F.Liotāra darba „Postmodernisma situācija:
ziņojums par zināšanām” publicēšanas 1979.gadā. Postmodernisms filosofijā fiksē
norieta sabiedrības mentālo specifiku. Postmodernisma filosofija balstās uz
poststrukturālismu, strukturālo psihoanalīzi, neomarksismu, fenomenoloģiju,
strukturālo lingvistiku, semiotiku, dialoga filosofiju un citām modernām
zinātniskajām strāvām XX gadsimtā. Filosofi postmodernismu dēvē par
filosofēšanas tipu, kāds ir sastopams kultūrā, saturiski un aksioloģiski
distancējoties ne tikai no klasiskās, bet arī no neklasiskās tradīcijas
filosofijā un sevi prezentējot kā postmūsdienu, t.i., postneklasisko
filosofiju.
Daiļliteraturā
par postmodernisma klasiķi uzskata itālieti Umberto Eko un viņa sacerējumu
„Rozes vārds”. Postmodernistos (mākslīgi !?)
ieskaita Faulzu, Borhesu, Nabokovu, Miloradu Paviču, Kortasaru. ASV
literārā postmodernisma etaloni ir Reimons Federmans un Žaks Rive. Pirmais no
viņiem 1976.gadā izdeva romānu „Jūsu ieskatam”, kuru var lasīt no jebkuras
vietas. Ž.Rive savukārt 1979.gadā izdeva romānu „Jaunkundzes no A”, kas sastāv
no 408 autoru 750 citātiem.
Tēlotājas mākslā
postmodernisma lielākās vērtības ir stilistiskie virzieni, kurus dēvē par
konceptuālismu, neobaroku, Soc-Art,
New Age. Tiem ir savi klasiķi. Piemēram, tēlotājas mākslā amerikāņu
konceptuālisma teorētiķis un praktiķis Džozefs Košuts, popkultūrā slavenais
Endijs Vorhols, krievu Maskavas
konceptuālisma zvaigznes Dmitrijs Prigovs, Ļevs Rubinšteins, Timurs Kibirovs,
Viktors Peļevins, Vladimirs Sorokins.
Postmodernisma
raksturojums vienmēr ir mūsdienu portrets. Turklāt ne visu mūsdienu, bet
visjaunākā perioda portrets, aptverot aizvadītos četrdesmit un vairāk gadus.
Postmodernisma portrets ir interpretācija, kuru ne reti dēvē par laikmeta
diagnozi. Raksturojot postmodernismu, tiek formulēts priekšstats par kultūras
būtiskākajām tendencēm un sabiedrības garīgajām noslieksmēm. Diemžēl tā ir
civilizācijas norieta diagnoze, civilizācijas norieta tendences un noslieksmes.
Postmodernismā dominē skeptiska attieksme pret progresu, cilvēka prāta
visvarenību un cilvēcisko spēju neierobežotību. Skeptiska attieksme ir pret
Jauno laiku idejisko fundamentu, kuru izstrādāja Renesanses un Apgaismības
laikmetā un kas kulmināciju sasniedza industriālajā sabiedrībā XX gadsimtā.
Tāpēc tiek uzskatīts, ka postmodernisms ir zināms protests pret Rietumu
civilizācijā pastāvošajām kultūras normām. Tiesa, ne pret visām normām.
Tā, piemēram, postmodernismā
īpatni (nepieņemami) tiek traktēts cilvēks. Postmodernisma traktējumā cilvēks
sevi aizsargā pret jebkuru kolektīvo sociālo normu, ja tā nesaskan ar viņa
garīgajām un morālajām velmēm. Prasību ievērot kolektīvās sociālās normas
cilvēks uzlūko kā pret viņu represīvi vērstu agresiju un apspiestību. Par cilvēka
apspiedēju kļūst loģika, loģiski funkcionējošs prāts un veselā saprāta
izstrādātais patiesības jēdziens. Postmodernismā neiederas tādi jēdzieni kā
organizācija, kārtība, sistēma. Postmodernisms visvairāk jūsmo par haotiskām un
sistēmiski nenoformētām struktūrām. Postmodernisms ciena „sprādzienus”,
neprognozējamību, neformālu rīcību, sinerģētisku nestabilitāti. Postmodernismā
sevišķi aktuāla kļūst cīņa pret visa veida nevienlīdzību – nacionālo, sociālo,
kultūras, dzimuma. Idejiskās kundzības vietā ir jābūt idejiskajai daudzveidībai
- plurālismam. Postmodernismā nostiprinās atziņa, ka filosofija vairs nav
gudrības un patiesības avots, un vispār katra patiesība ir patiesība, un nevar
būt viena patiesība priekš visiem; katrs indivīds var apliecināt savu patiesību,
jo indivīds pats atbild par visu. Patiesība ir vārdi, kuri apzīmē tikai to, kas
par to nozīmi ir teikts vārdnīcā. Pie tam svarīgākā ir vārda etimoloģija –
vārda agrākā nozīme. Postmodernismā zināšanas kļūst par preci, kuras mērķis ir
radīt citas preces. Zināšanas tiek ražotas, lai tās pārdotu. Zināšanas kā
informatīvā prece kļūst par galveno spēku cīņā par varu. Estētikā
postmodernisms tiecas neklasiski traktēt klasiskās tradīcijas un iedibina
plurālistisku estētisko paradigmu. Proti, postmodernisma estētika ir
antisistēmiska, adogmātiska, orientējas uz asonanses un asimetrijas skaistumu,
disharmoniskumu, neohēdonismu, ķermeniskumu, neglīto, cēlais tiek aizstāts ar
pārsteidzošo, traģiskais – ar paradoksālo un ironizēšana ir galvenā
mākslinieciskā poza un vērtēšanas maniere. Postmodernismam pārmet
mākslinieciskā tēla jēgas deformēšanu. Uzskatāmi tas izpaužas postmodernisma
iecienītajās instalācijās. Instalācijā nav autora cīņa ar materiālu, lai radītu
tēlu. Instalācija neprasa meistarību, lai radītu tēlu. Instalācijā neiemiesojas
autora personība; instalācijā nav autora personības aura. Instalācijā
neatspoguļojas autora iekšējā pieredze tās patiesajā saturā un dziļumā;
instalācija balstās uz izdomātu jūtu un pārdzīvojumu kompleksu (kā saka
instalāciju veidotāji - „koncepciju”), kuru autors demonstrē ar gatavu
priekšmetu starpniecību. Postmodernismā mākslinieciskā tēla vietu ieņem
simulakrs. Simulakra autoritatīvāko
teorētisko pamatojumu izstrādāja Žans Bodrijars. Simulakrs ir pseidoveidojums,
kas aizvieto īstenību. Simulakrs ir
neesošās īstenības tēls, īstenības imitācija, pie tam neesošas īstenības
imitācija. Simulakrs ir pseidoreālistisks objekts, kas nepārstāv nekādu
realitāti. Simulakrs ir tukša forma. Metaforiski izsakoties, ja reālisms ir
patiesība par patiesību un sirreālisms ir meli par patiesību, tad
postmodernisms ar saviem simulakriem ir patiesība par meliem. Postmodernisma
māksla nerada pacilātību, garīgās pilnveidošanās alkas, bet gan haosu,
apjukumu, šoku, bailes, nepatiku, riebumu. Haotiski riebīgais kļūst par
centrālo estētisko kategoriju. Vispopulārākie tēli ir līķi, genitālijas. Garīgā
kultūra tiek pasludināta par atavistisku tradicionālismu. Dzīves jēga,
vēsturiskā loģika, cilvēka sūtība, pasaules liktenis, - šie un citi jēdzieni zaudē
savu vērtību. Eksistenciālā un sociālā izvēle ir nomainīta ar agresīvu reklāmu.
Indivīdu, tautu, kultūru, reliģiju dramatiskās sadursmes ir pārvērstas par
cinisku šovu. Cilvēka asinis, cilvēka dzīve, cilvēka gars ir kļuvis par
statistiskām abstrakcijām un demagoģiskām figūrām. Visu pārklāj augstprātīga un
vulgāra vienaldzība.
Rietumos
postmodernisma teorētiskās izpētes klasiķi ir Perrijs Andersons (Perry
Anderson, 1938) un Frederiks Džeimsons (Frederic Jameson, 1934).
Viņu darbi par postmodernismu joprojām ir aktuāli. Abi autori ir t.s. kreisie
intelektuāļi. F.Džeimsonu dēvē “Marxist political theorist”, bet P.Andersonu uzskata par “Western Marxism” pārstāvi. Tas ir saprotams. Rietumos postmodernismu
kritiski analizēt uzdrošināsies tikai kreisi noskaņotā inteliģence, kurai nav
pieņemama postmodernisma antihumānā un destruktīvā būtība. Labēji noskaņotā
Rietumu inteliģence ir postmodernisma radītāja, atbalstītāja, pilnveidotāja
utt. Abi minētie autori postmodernismu iztirzā no marksistiskajām pozīcijām.
Respektīvi, viņu ieskatā postmodernisma rašanos nosaka sociāli ekonomiskie
faktori, un postmodernisms ir kapitālisma krīzes izpausme. Abu autoru
marksistiskā konceptuālā izejas bāze nav viņiem traucējusi oriģināli un
objektīvi izvērtēt postmodernisma iezīmes. Cita lieta ir jautājums, vai tāda
konceptuālā izejas bāze sniedz iespēju pilnvērtīgi novērtēt postmodernisma
rašanos un postmodernisma transformācijas iemeslus.
Pēc 2000.gada,
visticamākais, tiekamies ar postmodernisma turpinājumu, bet nevis jauna kultūras
tipa rašanos. Visticamākais, padziļinās (proti, pasliktinās) postmodernisma
antihumānās un destruktīvās izpausmes. Mentalitātes degradācijas un deģenerācijas
progresu veicina demogrāfiskā bezcerība – “baltās” rases fatālais liktenis.
Civilizācijas, rases, kultūras norieta un pagrimuma izpratne arvien dziļāk
sagrauž cilvēku apziņu, cilvēku darbību, uzvedību un komunikāciju. Tiek sasniegta garīgā
pakāpe, kurai vispiemērotākais apzīmējums ir “debilitāte”. Veselā saprāta trūkums
un nevajadzība ir kļuvusi norma. Masu kultūras fundamentālismu neviens vairs necenšas
koriģēt, apturēt. Tas sekmē postmodernistisko simulakru saglabāšanos un
izvēršanos vēl iracionālākā un antiestētiskākā izteiksmē. Intelektuālie
risinājumi kļūst banāli, sekli. Tā, piemēram, Rietumu analītiķi izsakās par ekoloģisko,
ekonomisko, finansu krīzi, bet ne vārda nemin par demogrāfisko krīzi. Rietumu
globālo sociālo problēmu analītikā demogrāfiskās pārejas un tās seku iztirzājums
neeksistē.
Postmodernisma
nāves sludināšana ir kļuvusi modīga tēma un intelektuālās ambīcijas pierādījums.
To var droši apgalvot. Attieksme pret postmodernisma evolūciju pati par sevi ir
kļuvusi postmodernistiska bezjēdzība un nekādā ziņā neliecina par kulturoloģiskās,
socioloģiskās, filosofiskās domas uzplaukumu. Drīzāk liecina par veģetēšanu
postmodernisma gūstā. Tas uzskatāmi atspoguļojas tieksmē izdomāt vārdu šodienas
stāvoklim. Rietumu speciālajā literatūrā sastopams pārgudrs diskurss par altermodernismu,
metamodernismu, postpostmodernismu, kosmomodernismu, renovalismu,
hipermūsdienīgo laikmetu, perfomatismu un citiem jēdzieniem, lai terminoloģiski
fiksētu stāvokli pēc postmodernisma nāves. Tajā pašā laikā netiek nosaukta
neviena būtiska postpostmodernisma īpašība. Nav saprotams ar ko postpostmodernisms
kardināli atšķiras no postmodernisma. Tiek uzsvērta jaunas valodas
nepieciešamība šodienas laikmeta atspoguļošanā. Tiek runāts par juteklības
jaunu tipu. Tādas atziņas nevar pārliecināt par izpratnes objektivitāti. Ikvienā,
vecā vai jaunā, fenomenā visu nosaka satura konstruktivitāte un funkcionālais
adekvātums, bet nevis attiecīgā fenomena “baudītāju” sensibilitāte. Visdrīzāk
tas, kas tiek dēvēts par juteklības jaunu tipu, ir debilitātes zaigošana
šodienas cilvēku/postcilvēku esamībā.
*Par postmodernisma evolūciju un par zinātniskās attieksmes izmaiņām pret
postmodernismu skat.: http://metamodernizm.ru/emergence-of-metamodernism/ ; http://metamodernizm.ru/preface-from-authors/ ; http://metamodernizm.ru/notes-on-metamodernism/
**Skat.:
**Skat.:
Комментариев нет:
Отправить комментарий